Din guide till inkluderande design
En grafisk profil representerar företagets identitet både på insidan och utsidan. Den framställer varumärket visuellt på ett sätt som berättar vem du är, vad du sysslar med och vad du står för. En grafisk profil består ofta av tre komponenter:
- Logotyp
- Färgschema
- Typsnitt/typografi
Utöver ovanstående kan det även finnas symboler eller mönster som ingår i den grafiska profilen.
Logotyp
Logotypen är företagets ansikte och kronjuvel. Den ska representera företagets identitet, vara tilltalande att se på samtidigt som den ska fungera över tid. Logotypen kommer att följa dig i all kommunikation och sannolikt vara det första kunderna ser när de tänker på ditt företag. Om du inte redan har tagit hjälp med att utforma en professionell logotyp så rekommenderas det varmt!
Färgschema
Att välja färger tycks vara en simpel uppgift – men tänk en gång till! Alla människor har associationer till färger och genom att använda dig av rätt färger kan du påverka hur ditt varumärke uppfattas. Lär dig om färgpsykologi och sätt dig in i vad respektive färg betyder. För att ge ett exempel är det vanligt att använda färgen grön när man vill förknippas med hållbarhet, miljö och natur. Det kan också handla om vilken bransch du jobbar i. Blått är en färg man förknippar med pålitlighet och styrka, därför är den vanlig inom exempelvis bank och teknikföretag.
Glöm inte bort att välja rätt nyans av färgen. Bleka och pastelliga färger upplevs mer snälla och lugna medan färgstarka uttryck har mer attityd.
Tack vare att färgschemat består av flera olika färger har du möjlighet att framhäva precis de karaktärsdrag som du vill att företaget ska förknippas med.
Typsnitt/typografi
I en grafisk profil kan det ingå ett eller flera typsnitt som fyller olika funktioner beroende på hur de används. Här kommer tre exempel på de vanligaste typsnitten:
Serif-typsnitt är traditionella typsnitt som kännetecknas av de små fötterna i slutet av varje bokstav. Times New Roman är ett klassiskt exempel.
Sans serif-typsnitt saknar fötterna och har istället rundade och mjuka hörn. Detta ger en mer modern känsla. Exempelvis är Helvetica är ett sans serif-typsnitt.
Skripter är typsnitt som ska efterlikna kursiv handstil. Dessa upplevs ofta som lyxiga eller sofistikerade och bör användas till enstaka ord, meningar eller korta texter. Exempel på skript är typsnittet Allura.
Precis som med färgerna så kan ett typsnitt kommunicera vilken typ av företag du är samt vad du står för. Ta en titt på de olika typsnitten som finns och fundera på hur du vill uppfattas. Vill du vara lekfull, klassisk, trendig eller feminin? Låt ditt typsnitt få kommunicera i samspel med din logotyp och ditt färgschema.