5 viktiga tips för dig som ska starta eget

Lockade rubriken dig hit? Vad bra! Det finns flera saker du bör tänka på när du startar företag och är i fasen att bygga ett starkt varumärke.
Hur viktigt är det egentligen för småföretag att ha ett varumärke? Du kanske tänker att det främst är större bolag som behöver ta hänsyn till detta.
Sanningen är att det är viktigare än vad du tror. När ditt företags varumärke och branding är väl genomtänkt kan det utgöra grunden för verksamhetens framtida framgång. Det förenklar även alla kreativa och strategiska affärsbeslut.
Historiskt sett har det aldrig funnits så många olika möjligheter att visa upp och marknadsföra sitt företag som nu. Men med digitaliseringen ökar också konkurrenstrycket. För att lyckas sticka ut bland mängden är det avgörande att ha ett genomtänkt varumärke.
Här nedan kommer 5 viktiga tips för dig som ska starta företag och vill bygga ett starkt och hållbart varumärke:


1. Branding för nyföretagare
Vad är startup-branding och varför är det viktigt?
Ett varumärke är inte bara en logotyp och ett färgschema; det är hur människor uppfattar ditt företag. Genom att utveckla din varumärkesidentitet gör du dig unik bland dina konkurrenter och tilltalar din specifika målgrupp.
När du är en småföretagare har du därför två saker att ta hänsyn till: dina produkter/tjänster och ditt varumärke. Det räcker inte att kunden gillar din produkt eller tjänst – de ska kunna lita på företaget bakom dem. Att bygga varumärke handlar om att skapa en långsiktig relation med sina kunder.
Vad är företagets huvudsakliga syfte, bakgrund och värderingar? Varför finns företaget? Låt världen få veta anledningen till att ditt företag startades och vad du eller ni bidrar med.
Företag som inte tar sig tid till att bygga sitt varumärke går miste om möjligheterna till både tillväxt och framgång.

2. Ett konsekvent budskap
Det är viktigt att förmedla ett sammanhängande budskap genom ditt varumärke. Detta innefattar ditt syfte, varumärkeslöfte, essens, eventuell slogan och värderingar. Samtliga ska hänga ihop och vara konsekventa.
Det är en bra idé att skriva ner allt som ditt företag gör (eller ska göra) för att sedan kunna utvärdera och plocka bort de delar som inte överensstämmer med ditt kärnbudskap.
Extra tips: Gör en hisspitch.
En hisspitch är en säljande beskrivning av ditt företags budskap som går att läsa upp under en “hissfärd”. På bara 2-3 meningar ska du kunna presentera ditt företag för en utomstående där de direkt förstår vad du vill förmedla.

3. Visuell varumärkesidentitet
En tydlig visuell varumärkesidentitet gör så att kunderna kan känna igen ditt varumärke genom din logotyp, färger, eventuella förpackningar och designstil. Allt ditt marknadsföringsmaterial – inklusive e-post och sociala medier – ska se och kännas likadant. Detta kommer göra din digitala marknadsföring och ditt varumärkesbyggande både mer effektivt och enklare. En professionell framtoning talar för sig själv.
Det unika utseendet som representerar ditt företag kommer fungera som en trygghet och igenkänning för kunderna, vilket uppmuntrar dem till att göra ett köp. Tänk därför på att ha en enhetlig och genomgående visuell identitet i samtliga medier och där ditt företag syns. Detta innefattar alla de olika designelementen som logotyp, färger, bildspråk, typsnitt etc.
Grafisk manual
I din grafiska manual beskrivs alla visuella element för ditt varumärke. En väl utformad manual har en enhetlighet och röd tråd genom alla element. Detta inkluderar allt ifrån känsla, utseende, värderingar och tonalitet.
Ett nystartat företag behöver inte alltid en heltäckande stilguide, men definitivt en grundläggande till att börja med. Detta förenklar din vardag som företagare och kommunikationen med byråer och tryckerier.

4. Känna till din målgrupp
Din målgrupp är något av det mest grundläggande när du ska starta företag. Därför bör du tidigt i planeringsfasen få med en specificering och analys av din målgrupp. Utan att känna till din målgrupp kan du omöjligt veta om ditt erbjudande är relevant eller inte. Fråga dig själv vilka personer som har har nytta av din idé och vilket problem du löser för dem. Är det konsumenter eller företagskunder du hjälper? Eller kanske båda?
Genom att lära känna din specifika målgrupp kan du skapa en enhetlig grafisk profil och riktad annonsering som tilltalar just dem. Vet du hur de tänker kan du även skapa skräddarsydda annonskampanjer som påverkar den önskade målgruppen.

5. Hur du kommer i kontakt med din målgrupp
I uppstartsfasen är det extra viktigt att kommunicera regelbundet med målgruppen och ständigt be om feedback. Såhär gör du: